در حاشیه دومین همایش معدن‌کاری دیجیتال مطرح شد

12 شهریور 1402

در حاشیه دومین همایش معدن‌کاری دیجیتال، پنل تخصصی «روش‌های نوین در تامین انرژی در معدن و صنایع معدنی» با حضور محمدرضا زمردی، مدیرعامل شرکت فاباموتور برگزار گردید. 

در این نشست که محمد بیات، رییس هیات مدیره انجمن CHP، حمیدرضا صالحی، نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، منیژه غلامرضایی، مدیر زیرساخت ایمیدرو و عبداله شه‌بخش مدیرعامل شرکت آلومینای ایران نیز در آن حضور داشتند، به مهم‌ترین پیامدها و عوارض ناترازی و عدم پایداری در تأمین برق و همچنین راهبردهای مواجهه با این مسأله پرداخته شد. 

هزینه‌های ناشی از اعمال خاموشی به معادن و صنایع معدنی، عدم‌النفع این بخش از خاموشی‌ها و نیز ضرورت بهره‌گیری از روش‌های نوین تولید برق از جمله راه‌اندازی نیروگاه های تجدیدپذیر و مقیاس کوچک به منظور تأمین برق پایدار برای صنایع معدنی از جمله مهم‌ترین محورهای این پنل تخصصی بود. 

بر همین اساس محمدرضا زمردی، مدیرعامل فاباموتور ضمن تأکید بر ظرفیت نیروگاه‌های مقیاس کوچک، تصریح کرد: این نوع نیروگاه‌ها به این دلیل که قابلیت نصب سریع، راندمان بالا و حجم سرمایه بسیار پایین‌تر مورد نیاز نسبت به سایر انواع نیروگاه‌ها از امتیازات بسیاری برای تأمین برق صنایع مختلف برخوردارند. 

وی در ادامه با بیان اینکه در داخل کشور توان ساخت تجهیزات و قطعات نیروگاه های مقیاس کوچک وجود دارد، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی فناور صنعت برق توانسته به تکنولوژی ساخت مولدهای تولید برق دست یابد و این امر احداث، نگهداری و تعمیر نیروگاه‌های مقیاس کوچک را تسهیل کرده و هزینه‌های مربوط به آن را کاهش می‌دهد.