مروری بر مهمترین مزیت‌های تولید پراكنده‌

07 خرداد 1402

تولید پراکنده یکی از ارزان‌ترین، در دسترس‌ترین و کارآمدترین روش‌های تولید برق در مقیاس‌های پایین است. این مدل تولید برق 5 مزیت کلیدی نسبت به سایر روش‌های تولید برق دارد. در این نگاشت به‌صورت خلاصه به این پنج مزیت کلی اشاره شده و یادآور می‌شود که شرکت فاباموتور علاوه بر توسعه و ساخت انواع مولدهای رفت ‌و برگشتی اضطراری و دائم‌کار، آمادگی انجام تعمیرات دوره‌ای و اساسی انواع این مولدها، ساخت یا تأمین قطعات یدکی آنها و نیز راه اندازی نیروگاه‌های تولید پراکنده را دارد. 

1. منبع‌ توان‌ آماده‌ باش‌ (Standby Power): این‌ كاربرد برای‌ مصرف‌كنندگانی‌ كه‌ بنابه‌ دلایل‌ خاصی‌ توقف‌ سرویس‌دهی‌الكتریكی‌ برای‌ آنها بسیار زیان‌بار است،‌ مورد استفاده‌ قرار می‌گیرد. از آنجا كه‌ اغلب ‌قطعی‌ها در سیستم‌ انتقال‌ و توزیع‌ به‌ وقوع ‌می‌پیوندد، مولدهای آماده‌ باش‌ در مجاورت ‌مصرف‌كنندگان‌ (همچون‌ بیمارستان‌ها) نصب شده و تامین پایدار برق را برای این بخش‌های حیاتی تضمین می‌کنند.

2. تولید همزمان‌ برق‌ و گرما (CHP): تولید کارمکانیکی (که در مولدهای برق تبدیل به انرژی الکتریکی می‌شود) در عموم ماشین‌های حرارتی همراه با تولید گرما می‌باشد. با نزدیک شدن‌ نیروگاه به مصرف‌كنندگان‌ برق، این گرما می‌تواند توسط مشترکین، مورد استفاده قرار گرفته و بخشی از حرارت مورد نیاز آنها را تأمین کند. به این‌ شأن از كاربرد نیروگاه‌های تولید پراكنده، تولید همزمان‌ برق ‌و گرما اطلاق‌ می‌شود. علاوه بر این و با افزودن‌ یك‌ چیلر جذبی‌ به‌ واحدهای ‌CHP حتی می‌توان‌ از آن‌ برای‌ سرمایش‌ نیز استفاده‌ كرد و به بالاترین میزان بهره‌وری در حوزه مصرف انرژی دست یافت. ضمن اینکه در این صورت یك‌ واحد CHP برای‌ تولید برق‌ همراه‌ با تهویه‌ مطبوع‌ در تمام ‌سال‌، قابل‌ استفاده‌ خواهد بود.

3. اصلاح‌ پیک (قله)‌ مصرف: هزینه‌های‌ تولید توان‌ الكتریكی‌ ساعت‌به‌ ساعت‌، بسته‌ به‌ میزان‌ تقاضا و ظرفیت‌ در دسترس‌، در حال‌ تغییر است‌. شركت‌های‌ برق ‌معمولاً قادر به‌ مشاهده‌ این‌ تغییرات‌ هستند، اما برای‌ مصرف‌كنندگان‌، چنین‌ امكانی ‌فراهم‌ نیست‌. به همین دلیل برخی‌ از مصرف‌كنندگان‌ بزرگ فراخور زمان‌های‌ استفاده‌ از برق، ممكن‌ است‌ هزینه‌های‌ مختلف‌ یا بالاتری را متحمل شوند. مصرف‌كنندگانی‌ كه‌ در ساعات‌ نسبتاً پرهزینه ‌اوج‌ بار اقدام‌ به‌ تولید انرژی‌ الكتریكی ‌می‌كنند، اصطلاحا «اصلاح‌کننده پیک» نامیده‌ می‌شوند. بر این اساس از طریق نیروگاه‌های تولید پراکنده می‌توان زمینه را برای تولید و عرضه برق به شبکه در زمان پیک مصرف فراهم کرد. به این ترتیب مصرف‌كنندگان می‌توانند به‌طور قابل‌ ملاحظه‌ای‌ هزینه‌های‌ صرف‌ شده ‌برای‌ خرید انرژی‌ الكتریكی‌ را كاهش‌ ‌دهند. در ضمن‌ این‌ قبیل‌ مصرف‌كنندگان‌ قادر خواهند بود در صورت‌ نیاز شبكه‌، ظرفیت‌مازاد تولیدی‌ خود را در اختیار شبكه‌ قرار داده و درآمد حاصل‌ از فروش‌ انرژی‌ الكتریكی‌ را صرف كاهش‌ هزینه‌های‌ خود كنند.

4. پشتیبانی‌ شبكه: شبكه‌ الكتریكی‌ از قسمت‌های‌ مختلفی ‌همچون‌ واحدهای‌ تولیدی‌، خطوط انتقال ‌فشار قوی‌، پست‌های‌ فشار قوی‌ و پست‌های‌ توزیع‌ محلی‌، تشكیل‌ شده‌ است‌. جایابی ‌بهینه‌ تولید پراكنده‌ در داخل‌ این‌ شبكه ‌می‌تواند مزایای‌ مختلفی مانند پشتیبانی‌ ولتاژ و فركانس‌ به‌ منظور افزایش ‌قابلیت‌ اطمینان‌ شبكه‌، ممانعت‌ یا به‌ تعویق‌ انداختن‌ احداث‌ یا توسعه‌های‌ پرهزینه‌ سیستم‌ انتقال‌ و توزیع و نیز کاهش‌ تلفات‌ خطوط را در شبکه ایجاد کند.

5. برق‌رسانی‌ مجزا از شبكه: ‌در برخی‌ از موارد، استفاده‌ مجزا از نیروگاه‌های ‌تولید پراكنده‌ ممكن‌ است‌ از ادغام‌ آنها با شبكه‌های‌ الكتریكی‌، اقتصادی‌تر باشد. این‌ مساله‌ به‌ خصوص‌ در هنگام‌ استفاده‌ از ‌این نوع نیروگاه‌ها‌ در مناطق‌ دور از دسترس‌، بارزتراست‌. در واقع CHPها می توانند برق‌رسانی به مناطقی را که احداث شبکه‌های انتقال و توزیع برق دشوار یا هزینه‌بر است، بدون نیاز به این زیرساخت‌ها عهده‌دار شوند. ضمن اینکه برخی‌ از مصرف‌كنندگان‌ نیز كه‌ نیازمند كنترل‌ دقیقی‌ بر روی‌ كیفیت‌ انرژی‌ الكتریكی‌ خود هستند، می‌توانند با اطمینان بیشتری از نیروگاه‌های تولیدپراكنده‌ به‌صورت‌ مجزا از شبكه‌ استفاده‌ كنند. این موضوع در شرایطی که کشور با ناترازی‌های جدی در تولید و مصرف برق مواجه است و با عنایت به نقش نیروگاه‌های تولید پراکنده در تضمین پایداری برق مستقل از شبکه برق‌رسانی ، از اهمیت بالاتری برخوردار است.