درخواست تولیدکنندگان گلستان: به ناترازی انرژی بخش صنعت پایان داده شود

27 مرداد 1403

صنایع کوچک با سهم ۹۷ درصدی فعالیت‌های تولیدی در استان گلستان که نقش مهمی در تولید ثروت و توزیع آن در اقتصاد استان دارند با توجه به قطعی مکرر برق و آسیب فراوان به فرایند منظم تولید، خواستار تقویت زیرساخت‎های موردنیاز به ویژه رفع ناترازی انرژی شدند.
ناترازی برق واحدهای تولیدی گلستان که عمده آن‌ها در بیش از ۲۰ شهرک‌، ناحیه و منطقه اقتصادی استان مستقر هستند، یکی از گلایه‌های چند ساله تولید کنندگان منطقه به شمار می‌رود که در فصل گرم سال با آن دست و پنجه نرم کرده و در نتیبجه تکرار طولانی مدت آن، خسارت سنگینی نیز متحمل می‌شوند.
برطرف شدن این معضل به‌عنوان یکی از مطالبات دیرینه مدیران واحدهای تولیدی گلستان بوده در بازدید خبرنگاران از چند واحد تولیدی فعال در شهرک صنعتی بندرگز بار دیگر یادآوری شد.
به گفته مسوولان مرتبط در گلستان، تاکنون تکمیل فاز بخار نیروگاه علی‌آبادکتول با اعتبار پیش‌بینی شده ۴۵۰ میلیون یورو با اخذ مصوبه شورای اقتصاد، اخذ پروانه احداث از وزارت نیرو، انعقاد تفاهم‌نامه بین سهامداران نیروگاه، پیگیری انعقاد قرارداد EPC احداث با شرکت «مپنا» و مکاتبه صندوق توسعه ملی در خصوص بررسی طرح و تضامین برای پرداخت تسهیلات مورد نیاز انجام شده است.
استاندار گلستان با اشاره به ضرورت مشکل ناترازی برق گلستان گفت: بهره‌برداری به موقع از پروژه سیکل ترکیبی نیروگاه برق علی‌آبادکتول، مشکل تامین برق این استان را برطرف خواهد کرد.
علی‌محمد زنگانه با اشاره به اینکه ایجاد ۲۵۰ نیروگاه مقیاس کوچک برای گلستان هدف‌گذاری شده است، افزود: این نیروگاه‌ها از سوی بخش خصوصی با کمک بنیاد مستضعفان و جانبازان و شرکت آذرخش تا پایان سال ۱۴۰۴ احداث خواهد شد.
حمایت بانکی از خرید دستگاه ژنراتور، ایجاد پنل خورشیدی در واحدهای تولیدی، حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تولید برق با ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی اختصاصی و مدیریت درست حوزه انرژی از سوی مدیران دستگاه های مرتبط از جمله پیشنهادهای فعالان اقتصادی، تولید کنندگان و مدیران بخش صنعت استان برای تامین پایداری برق در گلستان است.