هدف‌گذاری فاباموتور برای توسعه مولدهای متکی بر سوخت تجدیدپذیر

21 شهریور 1403

محمدرضا زمردی، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت فاباموتور در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اکوانرژی با بیان اینکه فاباموتور کار خود با با توسعه و ساخت موتورهای گازسوز شروع کرده، خاطرنشان کرد: برنامه اصلی ما ساخت مولدهای گازسوز یا CHP با امکان بازیافت حرارت در داخل کشور بوده است. در واقع یکی از مهمترین اهداف ما تولید موتورهایی است که امکان استفاده از سوخت‌های جایگزین را با کمترین میزان آلایندگی دارد. 
او با تاکید بر توجه و تمرکز دولت و وزارت نیرو بر موضوع توسعه زیرساخت‌های تولید برق تجدیدپذیر، تصریح کرد: به طور معمول نیروگاه‌های خورشیدی و بادی به عنوان تجدیدپذیر شناخته می‌شوند، اما این تعریف در دنیا فراتر و گسترده‌تر شده، به نحوی که مولدهای فعال با سوخت‌های بایودیزل هم جزو نیروگاه‌های تجدیدپذیر محسوب می‌شوند و نقش مهمی در تولید انرژی پاک دارند. 
زمردی در ادامه به غفلت چندین ساله از ظرفیت سوخت‎های تجدیدپذیر در کشور اشاره کرد و افزود: توسعه نیروگاه‌هایی که با سوخت های تجدیدپذیر نظیر متانول، سوخت حاصل از تخمیر ضایعات کشاورزی و زباله کار می‌کنند، می‌تواند نقش بسیار موثری در جبران ناترازی برق داشته باشد. 
مدیرعامل شرکت فاباموتور با اشاره به نگرانی‌های صنعتگران در خصوص آلایندگی سوخت‌های تجدیدپذیر نظیر ضایعات کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: این باور نادرست که احتراق سوخت های تجدیدپذیر، آلایندگی‌های زیست‌محیطی ایجاد می‌کند، باید اصلاح شود. در واقع باید این مساله به مردم و صنایع آموزش داده شود که علیرغم اینکه این سوخت‌ها نیز زنجیره‌های کربنی دارند، اما این به این دلیل که از کربن داخل چرخه حاصل شده و مثلا حاصل از تخمیر یک گیاه است، فاقد آلایندگی معمول کربن حاصل از احتراق سوخت فسیلی است. 
او توضیح داد: برای خنک نگه داشتن کره زمین و هدایت گرما به خارج از جو زمین ضروری است که غلظت CO2 در اتمسفر ثابت بماند. بر این اساس وقتی از CO2 چرخه گیاه استفاده می‌کنیم، یعنی گیاهی می‌کاریم که CO2 اتمسفر را جذب می‌کند، این گیاه می‌تواند به سوختی تبدیل شود که CO2 غیرآلاینده تولید کرده و به افزایش غلظت اتمسفر منجر نمی‌شود. در مقابل وقتی ما به ازای سوختی که از زیر زمین خارج می‌شود و بدون آنکه گیاهی مابه ازای آن به محیط زیست اضافه شود، می‌سوزد و به غلظت CO2 اتمسفر اضافه می‌کند، گیاهی به چرخه محیط زیست اضافه نمی شود، آلایندگی زیست محیطی افزایش می یابد. قطعا افزایش آلایندگی‌های زیست‌محیطی نمی‌تواند اتفاق عچیبی باشد.
زمردی موضوع سوخت های تجدیدپذیر را مبحثی بسیار نوین در دنیا دانست و عنوان کرد: امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته و صنعتی بر روی توسعه بهره‌گیری از این نوع سوخت‌ها سرمایه‌گذاری شده است.  یکی از سوخت‌هایی که امروزه در دنیا به آن بها داده می‌شود، از کاشت میکروجلبک‌ها در ژاپن به دست می‌آید و شباهت قابل توجهی به گازوییل دارد. این سوخت، حاصل نوعی روغن است که از کاشت جلبک‌ها به دست می آید ولی ارزش خوراکی ندارد، اما در یک فرآیند بسیار سریع تبدیل به سوختی شبیه به گازوییل می‌شود. 
این فعال صنعت برق با تاکید بر اینکه سوخت‌های بایودیزل فاقد سولفور بوده و از این حیث بسیار پاک‌تر از سوخت فسیلی هستند، خاطرنشان کرد: ما هم در فاباموتور پروژه‌های کوچکی را با محوریت مولدهای متکی بر بایودیزل کلید زده‌ایم و در بحث توسعه سوخت‌ها به نتایج قابل‌توجه و مهمی رسیده‌ایم. پیش بینی ما این است که در یک بازه زمانی میان مدت و کوتاه مدت به تولید اقتصادی این نوع سوخت ها در ایران برسیم، هر چند به دلیل قیمت پایین حامل‌های انرژی شاید رسیدن به این نقطه بسیار دشوار باشد، اما قطعا گام بسیار بلندی به سمت تولید انرژی پاک از طریق مولدهای دیزلی است.

ویدئوی مربوط به بخش اول این گفتگو را می توانید در لینک زیر مشاهده کنید.

https://B2n.ir/r36600